(PENGGAL PERTAMA)
TUNJANG KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI - PENDIDIKAN ISLAM (PI)
MINGGU
|
FOKUS
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI
|
CATATAN/ BBM
|
1
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
|
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Memperdengarkan nasyid huruf hijaiyah
|
Minggu
orientasi
BBM :
Cd
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
|
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Memperdengarkan nasyid huruf hijaiyah
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI
2.1)
Bersuci
daripada najis
|
(PI 2.1.1)
Menyebut cara bersuci daripada hadas.
- buang air kecil
- buang air besar
(PI 2.1.2)
Menyatakan cara bersuci daripada hadas:
- buang air kecil
|
Orientasi kawasan
Menunjukkan tempat
qada hajat
Guru menerangkan
cara bersuci (hadas kecil)
|
Air
|
|
(PI 4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Doa penerang hati
|
(PI 4.2.1)
Melafazkan Basmalah
dan Hamdalah
(PI 4.2.5)
Melafazkan doa
-
penerang hati
|
Latih tubi membaca doa penerang hati.
|
Carta
Cd
Potongan ayat
Carta doa
|
|
2
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
ا ب
ت ث
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
Menyebut huruf Hijaiyah dengan bimbingan
Mengenal bentuk huruf hijaiyah dengan bimbingan
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf
hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Nasyid huruf hijaiyah.
Menyebut huruf.
Latih tubi sebut huruf secara kelas, kumpulan, individu.
Klasifikasi huruf.
Menyambung titik menjadi huruf.
|
Cd
Kad
imbasan
Eviden:
lembaran
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
ا ب ت ث
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Nasyid huruf hijaiyah.
Menyebut huruf.
Latih tubi sebut huruf secara kelas, kumpulan, individu.
Klasifikasi huruf.
Menyambung titik menjadi huruf.
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.1)
Mengetahui Rukun
Iman
- beriman kepada Allah
- beriman kepada malaikat
|
(PI 1.1.1)
(PI 1.1.2)
Menyatakan enam
Rukun Iman:
- beriman kepada
Allah
- beriman kepada
malaikat
|
Menyebut 6 rukun
Iman.
Latih tubi menyebut
rukun Iman yang pertama dan kedua.
Guru sebut:
Beriman Kepada Allah
*Murid duduk
Beriman kepada Malaikat *Murid berdiri.
|
Kad
imbasan
|
|
(PI 4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Adab sebelum makan/minum
|
(PI 4.2.2)
Menyatakan adab dengan bimbingan
(PI 4.2.6)
Menyatakan adab
:
- sebelum makan/minum
|
Bawa murid ke ruang makan.
Penerangan adab sebelum makan:
-basuh tangan
-bantu ibu atau penyedia makanan
-duduk dengan beradab
-Tidak makan dan minum sebelum membaca doa
-Baca Basmalah dan doa makan
-Jemput semua yang ada untuk makan
|
Air
Peralatan makan/ minum
|
|
3
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
ج ح خ
|
(PI 5.1.1),
Menyebut huruf hijaiyah dengan bimbingan
(PI 5.1.2)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah dengan
bimbingan
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Nasyid huruf hijaiyah.
Latih tubi sebut huruf.
Menekap huruf.
Mewarna huruf.
|
Kad tebuk
Kad imbasan
Gambar
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf خ ج ح خ
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Nasyid huruf hijaiyah.
Latih tubi sebut huruf.
Menekap huruf.
Mewarna huruf.
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI
2.1)
Bersuci
daripada najis
|
(PI 2.1.1)
Menyebut cara bersuci daripada hadas.
(PI 2.1.2)
Menyatakan cara bersuci daripada hadas:
- buang air besar
|
Penerangan
tentang adab masuk/ keluar tandas
Tunjuk cara menggunakan tandas dan membersihkan dubur.
|
Anak patung
Tandas
Air
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
Doa sebelum makan dan minum
|
(PI 4.2.7)
Melafazkan doa sebelum dan selepas makan :
Doa sebelum makan dan minum
|
Lafaz
doa makan (ikut bacaan guru)
Ulang sebut bacaan doa
Simulasi
adab dan doa sebelum makan
|
|
|
4
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
د ز ر ذ
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Nasyid huruf hijaiyah.
Latih tubi menyebut
huruf.
Membentuk huruf
dipermukaan pasir
|
Kad imbasan.
Pasir
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
د ز ر ذ
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Nasyid huruf hijaiyah
Latih tubi menyebut
huruf.
Membentuk huruf
dipermukaan pasir
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.1)
Mengetahui Rukun
Iman
- beriman kepada kitab
- beriman kepada rasul
|
(PI 1.1.1)
(PI 1.1.2)
Menyatakan enam Rukun Iman
- beriman kepada kitab
- beriman kepada rasul
|
Menunjukkan al quran.
Bersoaljawab tentang kitab al Quran
Bilangan kitab (4 buah)
Bilangan rasul yang wajib diketahui
Fokus al Quran dan nabi Muhammad sebagai
pesuruh Allah dan Rasul terakhir
|
Kitab
al Quran
|
|
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.1)
Mengenal anggota wuduk
(PI 2.2.2)
Menunjukkan had anggota wuduk
|
Nasyid (mari berwuduk)
Soal jawab anggota badan yang disebut
dalam nasyid
Guru mempamerkan kad-kad gambar anggota
wuduk
Murid menyebut anggota wuduk yang
dipamerkan
|
Cd
Kad
gambar
|
|
5
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
س ش ض ص
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
- Guru menunjukkan gambar lukisan ombak
laut
-Bersoaljawab berdasarkan gambar.
-Guru menunjukkan kad imbasan huruf hijaiyah
-Guru mencontohkan huruf dengan bunyi (ش - syyy)
-Membentuk ombak-ombak kecil diudara,
belakang kawan dan lantai.
-Membentuk huruf menggunakan doh
|
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
س ش ض ص
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
-Guru menunjukkan gambar lukisan ombak
laut
-Bersoaljawab berdasarkan gambar
-Guru menunjukkan kad imbasan huruf
hijaiyah
-Guru mencontohkan huruf dengan bunyi (ش - syyy)
-Membentuk ombak-ombak kecil diudara,
belakang kawan dan lantai
-Membentuk huruf menggunakan doh
(rujuk m/s )
|
|||
(PI 3.0) Sirah
|
(PI 3.1) Mengetahui Sirah
Rasullullah
S.A.W.
|
(PI 3.1.1)
Menyebut nama
RasulullahS.A.W.
(PI 3.1.3)
Menyebut nama
rasulullah dan nama ahli keluarga baginda terdekat
|
-Selawat ke atas nabi.
-Bersoal jawab berkaitan nama dalam selawat
-Menjemput murid yang bernama Muhammad ke
hadapan
-Menerangkan perkaitan nama mereka dengan
tajuk yang diajar
-Berselawat beramai-ramai bersama guru
-Bersoal jawab
|
Cd nasyid
Gambar
sambutan maulud nabi
|
|
(PI 4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
Adab semasa makan/minum
|
(PI 4.2.2)
(PI 4.2.6)
Menyatakan adab
:
semasa makan/minum
|
-Bersoal
jawab berlkaitan pengetahuan sedia ada (adab sebelum makan)
-Guru
menerangkan adab semasa makan
-Guru
menyebut adab semasa makan diikuti oleh murid
-Simulasi
perlakuan sebelum dan semasa makan
|
Peralatan
makan/ minum
Carta
|
|
6
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui bahasa
Al- Quran.
- Huruf
ط ظ ع غ
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Menyebut huruf.
Mewarna lakaran huruf.
|
Kad imbasan.
Lembaran kerja
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
ط ظ غ
ع غ
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Latih tubi sebut huruf
Memadankan gambar dengan huruf.
|
Gambar
|
||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.1)
Mengetahui Rukun
Iman
- beriman kepada
hari Akhirat
- beriman kepada Qada’ dan
Qadar
|
(PI 1.1.1)
(PI 1.1.2)
Menyatakan enam
Rukun Iman
- beriman kepada
hari Akhirat
- beriman kepada Qada’ dan
Qadar
|
Guru berkaitan rukun iman kelima dan keenam
Guru menunjukkan gambar bencana alam:
1. gempa bumi
2. Tsunami
Menyebut semula 6 Rukun Iman.
Nasyid ”Rukun Iman”.
|
Carta Rukun Iman
Slide (LCD)
|
|
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.1)
Mengenal anggota wuduk
(PI 2.2.3)
Melakukan wuduk dengan betul
dengan bimbingan
|
Tunjuk cara mula wuduk:
1. baca basmalah
2. basuh tangan –pergelangan tangan, berkumur, cuci
hidung
3. amali individu
|
Air
Kad gambar
|
|
7
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
ف ق
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Guru mempamerkan kad gambar huruf
Guru memperkenalkan huruf dengan gambar
yang sesuai
Ulang sebut huruf (10x)
|
Kad
huruf
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
ف ف ق
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Guru
mempamerkan kad gambar huruf
Guru
memperkenalkan huruf dengan gambar yang sesuai
Ulang
sebut huruf (10x)
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.3)
Melakukan wuduk dengan betul
dengan bimbingan
|
Guru
membaca niat wuduk
Murid
ikut bacaan guru
Tunjuk cara wuduk:
Niat serta basuh muka
Mewarna kawasan muka
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Adab semasa makan/minum
|
(PI 4.2.2)
(PI 4.2.6)
Menyatakan adab
:
- semasa makan/minum
|
Guru
menerangkan adab semasa makan
Guru
menyebut adab semasa makan diikuti oleh murid
Simulasi
perlakuan sebelum dan semasa makan
Rujuk m/s 83
|
Carta
adab makan
Peralatan
makan /minum
|
|
8
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
-Huruf
م ل ك
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Memperdengarkan
lagu mari belajar jawi
Mempamerkan
kad huruf dan gambar yang bersesuaian
Memadankan
kad gambar dengan huruf
|
Kad
gambar
Cd
nyanyian
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
-Huruf
م ل ك ض
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Memperdengarkan
lagu mari belajar jawi
Mempamerkan
kad huruf dan gambar yang bersesuaian
Memadankan
kad gambar dengan huruf
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.1)
Mengetahui Rukun
Iman
|
(PI 1.1.1)
(PI 1.1.2)
Menyatakan enam Rukun Iman
|
Nasyid
rukun iman
Sebut
semula rukun iman 1-6 secara tertib
Rujuk
ms 6-7
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Adab selepas makan/minum
|
(PI 4.2.2)
(PI 4.2.6)
Menyatakan adab
:
- selepas makan/minum
|
Guru
menerangkan adab selepas makan
Guru
menyebut adab selepas makan diikuti oleh murid
Simulasi
perlakuan sebelum, semasa dan selepas
|
|
|
9
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
ن و
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Mempamerkan
kad huruf dan gambar yang bersesuaian
Memadankan
kad gambar dengan huruf
Menulis
di udara, belakang kawan. lantai
|
Kad
gambar
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
ن ث و ؤ
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Mempamerkan
kad huruf dan gambar yang bersesuaian
Memadankan
kad gambar dengan huruf
Menulis
di udara, belakang kawan. lantai
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.3)
Melakukan wuduk dengan betul
dengan bimbingan
|
Tunjuk
cara basuh tangan hingga siku dan sapu air di kepala
Menunjukkan
rajah bahagian anggota tersebut
Amali
individu
(rujuk
m/s 37-49)
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Doa selepas makan
|
(PI 4.2.7)
Melafazkan doa sebelum dan selepas makan
- Doa selepas
makan
|
Memperdengarkan
bacaan doa
Ulang
sebut bacaan lafaz doa
Rujuk
m/s 87
|
Carta
doa
Cd
|
|
10
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Huruf
ي ء
ه
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Guru menunjukkan kad imbasan huruf
hijaiyah
Guru mencontohkan huruf dengan bunyi ( ه - ketawa
–ha,ha,ha)
Melakar diudara, belakang kawan dan
lantai
Membentuk huruf menggunakan doh
|
Kad
imbasan
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
ي ء
ه
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.2)
Mengenal pasti bentuk huruf jawi
|
Guru menunjukkan kad imbasan huruf jawi
Guru mencontohkan huruf dengan bunyi ( ه - ketawa
–ha,ha,ha)
Melakar di udara, belakang kawan dan
lantai
Membentuk huruf menggunakan doh
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI
1.3)
Mengetahui
Rukun Islam
- mengucap dua
kalimah
syahadah
- solat lima
waktu
|
(PI 1.3.1)
(PI 1.3.2)
Menyatakan lima rukun Islam:
- mengucap dua kalimah
syahadah
- solat lima
waktu
|
Menyebut
lafaz syahadah yang pertama
Nasyid
syahadah (cd) berserta makna
Kad
imbasan
Aktiviti
kumpulan
Rujuk
m/s 25
|
Cd
nasyid
Kad
imbasan
|
|
(PI3.0) Sirah
|
(PI 3.1)
Mengetahui Sirah
Rasullullah S.A.W.
|
(PI 3.1.2)
(PI 3.1.3)
Menyebut nama ahli keluarga baginda yang terdekat
- ibu (Aminah)
- bapa (Abdullah)
|
Pamerkan
carta pantun keluarga rasulullah
Soal
jawab
Rujuk
ms 66-67
|
|
|
11
|
(PI 5.0)
Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran.
- Hurufاhingga ي
|
(PI 5.1.1), (PI 5.1.2)
(PI 5.1.5)
Menyebut huruf hijaiyah
(PI 5.1.6)
Mengenal pasti
bentuk huruf hijaiyah
|
Guru menunjukkan kad imbasan huruf
hijaiyah
Guru mencontohkan huruf dengan bunyi (ي -menyahut apabila
dipanggil – “ya” )
Melakar huruf di udara, belakang kawan
dan lantai
Membentuk huruf menggunakan doh
|
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Huruf
خ ث
غ ف ض و
|
(PI 5.2.1)
Menyebut huruf-huruf jawi
(PI 5.2.3)
Mengenal pasti setiap huruf jawi
|
Guru menunjukkan kad imbasan huruf
hijaiyah
Guru mencontohkan huruf dengan bunyi (ي -menyahut apabila
dipanggil – “ya” )
Melakar huruf di udara, belakang kawan
dan lantai
Membentuk huruf menggunakan doh
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.4)
Melakukan wuduk dengan tertib
dengan bimbingan
|
Tunjuk
cara sapu air di telinga dan basuh kaki hingga buku lali
Amali
individu
Mewarna
bahagian telinga dan kaki
(rujuk
m/s 37-49)
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.1)
Mencontohi
akhlak Rasullullah S.A.W.
- Sabar dan
rajin
|
(PI 4.1.1)
Menyebut akhlak Rasullullah S.A.W.
- Sabar dan
rajin
|
Bercerita tentang sifat rajin dan amanah Rasulullah
ketika berniaga barang Khadijah.
Bersoal jawab.
|
|
|
12
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.3)
Menghafaz beberapa surah dari juzu’Amma.
- Ayat 1
hingga 3,
Surah
Al-Fatihah
|
(PI 5.3.2)
Menghafaz surah Al- Quran :
- Ayat 1
hingga 3,
Surah
Al-Fatihah
|
Memperdengarkan cd bacaan surah al fatihah
Guru menyebut kalimah dan murid ikut
Murid membaca ayat demi ayat mengikut bacaan guru
|
Cd
Kad kalimah
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
- Hurufاhingga ث
|
(PI 5.2.3)
Mengenal pasti setiap huruf jawi
|
Guru
menunjukkan kad imbasan huruf hijaiyah
Guru
mencontohkan huruf dengan bunyi (ن - " nya” untuk nyamuk)
Melakar
huruf di udara, belakang kawan dan lantai
Menyambung titik menjadi huruf
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.4)
Melafazkan kalimah Syahadah.
|
(PI 1.4.1)
(PI 1.4.2)
Melafazkan
Dua Kalimah Syahadah dengan maknanya.
|
Lafaz
syahadah ke dua
Ulang
sebut
Aktiviti
kotak beracun
Nasyid
Mewarna
tulisan kalimah syahadah
(Rujuk
M/S 27)
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Adab masuk tandas
|
(PI 4.2.3)
(PI 4.2.9)
Menyatakan adab
:
- masuk tandas
|
Penerangan
guru berkaitan adab masuk ke tandas
Simulasi
individu
Rujuk
m/s 92
|
|
|
13
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.3)
Menghafaz beberapa surah dari juzu’Amma.
- Ayat 4
hingga 6,
Surah
Al-Fatihah
|
(PI 5.3.1)
(PI 5.3.2)
Menghafaz surah Al- Quran :
- Ayat 4
hingga 6,
Surah
Al-Fatihah
|
Memperdengarkan cd bacaan surah al fatihah
Guru menyebut kalimah dan murid ikut
Murid membaca ayat demi ayat mengikut bacaan guru
|
Kad
gambar
Kad
suku kata
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
-
او ي
-
ا اي او
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru mempamerkan
kad gambar baju warna biru
Bersoal jawab
Menunujuk cara
membentuk tulisan jawi
Guru mengenalkan
huruf yang terdapat pada suku kata
(rujuk m/s 155)
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.2)
Melakukan wuduk
|
(PI 2.2.4)
Melakukan wuduk dengan tertib
dengan bimbingan
|
Menyebut
anggota-anggota wuduk
Nasyid
sambil melakonkan cara berwuduk
(rujuk
m/s 37-49)
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Doa masuk tandas
|
(PI 4.2.10)
Melafazkan doa
masuk dan keluar tandas :
- Doa masuk tandas
|
Tunjuk
cara adab masuk tandas
Memperdengarkan
doa masuk tandas
Ulang
sebut bacaan
Rujuk
m/s 92
|
|
|
14
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.3)
Menghafaz beberapa surah dari juzu’Amma.
- Ayat 7,
Surah
Al-Fatihah
|
(PI 5.3.1)
(PI 5.3.2)
Menghafaz surah Al- Quran :
- Ayat 7,
Surah
Al-Fatihah
|
Memperdengarkan cd bacaan surah al fatihah
Guru menyebut kalimah dan murid ikut
Murid membaca ayat demi ayat mengikut bacaan guru
|
Cd
bacaan surah
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
با بي
بي ب بو بو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru mengimbas kad suku kata dan minta
murid menyebutnya
Murid dibahagikan mengikut kumpulan
Mereka diberikan kad suku kata berbeza
Memadankan kad huruf cerai dengan suku
kata
(rujuk m/s 157)
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI 1.4)
Melafazkan kalimah Syahadah.
|
(PI 1.4.1)
(PI 1.4.2)
Melafazkan
Dua Kalimah Syahadah dengan maknanya.
|
Menyebut
kalimah syahadah beserta maknanya
Lisan
individu
|
|
|
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI
2.1)
Bersuci
daripada najis
|
(PI 2.1.3)
Menyatakan cara menjaga kebersihan :
- tubuh badan
|
Tunjuk
gambar jenis-jenis penyakit akibat tidak menjaga kebersihan
(rujuk
m/s 32-33)
|
|
|
15
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.3)
Menghafaz beberapa surah dari juzu’Amma.
- Ayat 1
hingga 7,
Surah
Al-Fatihah
|
(PI 5.3.1)
(PI 5.3.2)
Menghafaz surah Al- Quran :
-Surah
Al-Fatihah
|
Memperdengarkan cd bacaan surah al fatihah
Murid membaca ayat demi ayat mengikut bacaan guru
|
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
تا تي تي
ت تو تو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru mengimbas kad suku kata dan minta
murid menyebutnya
Murid dibahagikan mengikut kumpulan
Mereka diberikan kad suku kata berbeza
Memadankan kad huruf cerai dengan suku
kata
(rujuk m/s 158)
|
|||
(PI3.0) Sirah
|
(PI 3.1)
Mengetahui
Sirah Rasullullah S.A.W.
|
(PI 3.1.3)
Menyebut nama ahli keluarga baginda yang terdekat
- Datuk
(Abdul Mutalib)
|
Nasyid
lagu nabi kita
Soal
jawab
Rujuk
ms 66-67
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Adab keluar tandas
|
(PI 4.2.3)
(PI 4.2.9)
Menyatakan adab
:
- Keluar tandas
|
Penerangan
guru berkaitan adab keluar tandas
Simulasi
individu
Rujuk
m/s 95
|
|
|
16
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran
- Huruf اdanء
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
(PI
5.1.3)
(PI
5.1.7)
Mengenal pasti
bunyi huruf mengikut tanda bacaan
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
Rujuk
m/s 113
|
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
جا جي جي
ج جو جو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru mengimbas kad suku kata dan minta
murid menyebutnya
Murid dibahagikan mengikut kumpulan
Mereka diberikan kad suku kata berbeza
Memadankan kad huruf cerai dengan suku
kata
m/s
158
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI
1.3)
Mengetahui
Rukun Islam
- mengeluarkan
zakat
-berpuasa di bulan Ramadhan
|
(PI 1.3.1)
(PI 1.3.2)
Menyatakan lima rukun Islam:
- mengeluarkan
zakat
-berpuasa di bulan Ramadhan
|
Menerangkan
kewajipan zakat dan puasa
Bersoal
jawab
Mewarna
gambar perlakuan zakat
|
|
|
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.3) Mendirikan solat
-
Nama-nama solat.
|
(PI 2.3.1)
Menyebut nama
solat.
|
Nasyid
– lagu waktu solat
Bersoal
jawab
(rujuk
m/s 50)
|
|
|
17
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran
-
Huruf
ت , ب dan ث
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
(PI
5.1.3)
(PI
5.1.7)
Mengenal pasti
bunyi huruf mengikut tanda bacaan
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
Rujuk
m/s 119 @ 120
|
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
خا خي خي
خ خو خو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal
alif, wau dan ya.
|
Guru mengimbas kad suku kata dan minta
murid menyebutnya
Murid dibahagikan mengikut kumpulan
Mereka diberikan kad suku kata berbeza
Memadankan kad huruf cerai dengan suku
kata
(rujuk m/s 159)
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.3) Mendirikan solat
-
Waktu-waktu
solat.
|
(PI 2.3.3)
Menyatakan nama
dan waktu solat. (pagi, tengahari, petang,
malam)
|
Nasyid
– lagu waktu solat
Bersoal
jawab
(rujuk
m/s 50)
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Doa keluar tandas
|
(PI 4.2.10)
Melafazkan doa
masuk dan keluar tandas :
- Doa keluar tandas
|
Bersoal
jawab berkaitan adab keluar tandas
Baca
doa keluar tandas
Ulang
sebut
Rujuk
m/s 92
|
|
|
18
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran
-
Huruf , ج حdanخ
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
(PI
5.1.3)
(PI
5.1.7)
Mengenal pasti bunyi
huruf mengikut tanda bacaan
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
Murid membunyikan huruf berbaris satu d atas, bawah dan
hadapan dengan bimbingan guru
(m/s 115)
|
Carta.
Kad huruf
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
دا دي دي
د دو دو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru mengimbas kad suku kata dan minta
murid menyebutnya
Memadankan kad huruf cerai dengan suku
kata
|
|||
(PI 1.0) Aqidah
|
(PI
1.3)
Mengetahui
Rukun Islam
- mengerjakan ibadah haji
|
(PI 1.3.1)
(PI 1.3.2)
Menyatakan lima rukun Islam:
- mengerjakan ibadah haji
|
Pamer
gambar kaabah
bersoal
jawab
warna
gambar orang menunaikan haji
|
|
|
(PI4.0) Akhlak
|
(PI 4.2)
Melakukan amalan
seharian mengikut adab :
- Menghormati ibu bapa
|
(PI 4.2.4)
(PI 4.2.11)
Menyatakan adab
menghormati:
- ibu bapa
|
Menunjukkan
gambar keluarga
Bersoal
jawab
Bercerita
kelebihan dan kehebatan ibu bapa
Rujuk
96
|
|
|
19
|
(PI 5.0) Asas Bahasa
Al -Quran dan
Tulisan Jawi.
|
(PI 5.1)
Mengetahui
bahasa Al- Quran
-
Huruf در ,
ذ , dan ز
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah
(Kasrah)
–
baris hadapan
(Dhommah)
|
(PI
5.1.3)
(PI
5.1.7)
Mengenal pasti
bunyi huruf mengikut tanda bacaan
–
baris atas (fathah)
–
baris bawah (Kasrah)
–
baris hadapan (Dhommah)
|
Murid membunyikan huruf berbaris satu d atas, bawah dan
hadapan dengan bimbingan guru
|
Carta.
Kad huruf
|
(PI 5.2)
Mengetahui huruf
jawi
را ري
ري ر رو رو
|
(PI 5.2.4)
Menyebut huruf-huruf jawi yang bersambung dengan huruf
vokal alif, wau dan ya.
|
Guru
mempamerkan kad suku kata
Guru
mengeja dan murid ikut
(Rujuk
m/s 160)
|
|||
(PI 2.0) Ibadah
|
(PI 2.3)
Mendirikan solat
- Waktu-waktu solat.
|
(PI 2.3.3)
Menyatakan nama
dan waktu solat. (pagi, tengahari, petang,
malam)
|
Menyebut
nama solat dan waktunya
(rujuk
m/s 50)
|
|
|
(PI3.0) Sirah
|
(PI 3.1)
Mengetahui
Sirah Rasullullah S.A.W.
|
(PI 3.1.3)
Menyebut nama ahli keluarga baginda yang terdekat
- Bapa
saudara (Abu Talib)
|
Nasyid
Bercerita
kasih saying bapa saudara nabi
Rujuk
ms 66-67
|
|
terima kasih di atas perkongsian Sukatan Pelajaran Prasekolah
ReplyDelete