Thursday, 8 November 2012
PENGAJARAN MAKRO
Definisi Makro
Makro bermaksud awalan yang banyak
Pengajaran makro merangkumi segala proses pengajaran,sekurang-kurangya satu unit kemahiran,dlm sesuatu waktu pelajaran. Di dalam proses makro meliputi tiga peringkat pemulaan pengajaran,perkembangan dan penutup
Merupakan simulasi satu pengajaran yang lengkap kpd satu kelas biasa.simulasi boleh dilakukan di dalam bilik darjah,makmal atau bilik previu
Pengajaran makro merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yg disokong oleh perancangan pengajaran pembelajaran yg sekian lama dipelajari.
Objektif Pengajaran Makro
Menyediakan suatu kemahiran lengkap kepada semua guru pelatih.
Mempraktikana suatu suasana sebenar apabila mengajar
Memperbaiki kelemahan-kelemahan pengajara yg berlaku di samping mengukuhkan kelebihan mengajar
Kepentingan Pengajaran makro
Memberi peluang kpd guru pelatih mempraktikkan kemahiran mengajar satu demi satu dalam situasi yg terancang .
Mengurangkan pelbagai masalah dlm pengajaran biasa disekolah
Meningkatkan keberkesanan kurikulum dan keadah baru kpd beberapa org pelajar
Membolehkan guru menjalankan amali sebenar- benarnya sebagai melatih diri utk mejadi guru
Matlamat makro
Melahirkan guru-guru yg mempunyai keyakinan yg tinggi apabila mula menjalankan tugas kelak
Menjadi lebih berkaliber dan kreatif semasa menagajar
Pendedahan yg dipelajari semasa dimaktab menjadi satu kayu pengukur dalam menjalankan pengajaran
Mengetahui setiap persediaan yg perlu dibuat apabila memulakan tuigas mengajar
Perancangan
Kejayaan bergantung kpd perancangan yg rapi.
Komponen persediaan;- tarikh/masa/mata pelajaran/kelas/bil pelajar dan tajuk
Kemahiran:-nombor kemahiarn /isinya
Pengetahuan sedia ada
Objektif pelajaran (kognitif/psikomotor/afektif)
Sumber P&P
Penerapan Nilai murni
Penggabungjalinan kemahiran
Komponen Penyampian
Set induk si
Perkembangan- langkah pengajaran.
Strategi pengajaran
Langkah pengajaran makro
Set Induksi
Perkembangan
penutup
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment